ALGEMENE VOORWAARDEN HOMA HAARWERKEN/HAIREXTENSIONS

Juli 2021

 Art 1. OMSCHRIJVINGEN

 

Klant : (aspirant) koper c.q (aspirant) opdrachtgever

HOMA : House of Marjory Alice B.V. , Henk Speksnijderstraat 8, 3067 AC Rotterdam

Product : haarwerken, daaronder begrepen bestanddelen, materialen en hulpstoffen ten behoeve van haarwerken, ongeacht de daaraan gegeven vorm of benaming, alsmede de diensten die HOMA levert met betrekking tot haarwerken, in het bijzonder reparaties en verandering aan haarwerken.

Maat haarwerk: haarwerk dat per klant ontworpen en geproduceerd moet worden met een levertijd van minimaal 5 weken.

Confectie haarwerk: Haarwerk dat direct aan de klant leverbaar is vanuit voorraad of

middels tussenleveranciers.

Art 2. TOEPASSELIJKHEID

 

 

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle transacties met betrekking tot de producten (daaronder begrepen aanbiedingen, prijsopgaven /offertes, orderbevestigingen, facturen en huur of lease overeenkomsten) tussen enerzijds HOMA die deze voorwaarden hanteert, en anderzijds haar klanten, voor zover partijen hiervan niet uitdrukkelijk schriftelijk afwijken.

Art 3. AANBIEDING EN AANVAARDING

 

 

  1. Alle door HOMA in aanbiedingen vermelde prijzen en voorwaarden zijn vrijblijvend en alle aanbiedingen vervallen automatisch na verloop van 30 dagen, tenzij door HOMA uitdrukkelijk anders is aangegeven.
  1. Een overeenkomst tussen HOMA en de klant wordt geacht tot stand te zijn gekomen wanneer door beide partijen een opdrachtformulier is ingevuld en ondertekend , dan wel indien HOMA een anderszins door de klant gegeven opdracht aan de klant bevestigt.

Art 4. PRIJZEN

  1. Alle prijzen zijn incl. B.T.W, tenzij anders vermeld. Tussentijds optredende kostprijsverhogende factoren kunnen door HOMA worden doorberekend, in welk geval de klant gerechtigd is de overeenkomst te ontbinden.
  1. Ingeval van prijsverhoging ten gevolge van kostprijsverhogende maatregelen van overheidswege, daaronder begrepen verhoging van het B.T.W. percentage, zal de klant niet gerechtigd zijn de overeenkomst te ontbinden.

Art 5. ANNULERING

  1. Voor zover het maat-haarwerk betreft of een import bestelling is het niet mogelijk na aanbetaling om op enig manier de aankoop te annuleren.
  1. Voor zover de overeenkomst betrekking heeft op de levering van confectie-haarwerk of haar uit voorraad, is zowel de klant als HOMA gerechtigd de overeenkomst binnen 3 werkdagen na de totstandkoming van de overeenkomst en/of het verstrekken van de opdracht, te annuleren.

De klant zal hetgeen hij/zij reeds daarop betaald heeft, terug betaald krijgen, behoudens de door leverancier reeds gemaakte kosten.

  1. Indien de klant de overeenkomst/aanbetaling met betrekking op de levering van confectie-haarwerk of haar uit voorraad na 3 dagen, maar binnen 10 dagen na totstandkoming annuleert, is hij aan HOMA een vast bedrag verschuldigd ten bedrage van de helft van het bedrag dat de klant bij volledige uitvoering van de overeenkomst verschuldigd zou zijn geweest, met een maximum van €450,- of het volledige bedrag van de overeenkomst indien dit lager ligt dan €450,-
  1. Annulering van de overeenkomst met betrekking op de levering van confectie- haarwerk na 10 dagen na het verstrekken van de opdracht is niet mogelijk. De klant is dan gehouden tot betaling van de volledig overeengekomen prijs.

 

Art 6. LEVERINGSTERMIJN

  1. De levertijd van confectie haarwerk/haar op voorraad is in het algemeen van direct tot maximaal 5 werkdagen.
  1. Tenzij anders overeengekomen zijn leveringstermijnen van maat-haarwerk streeftermijnen. De levertijd (daaronder ook begrepen de tijd benodigd voor reparatie of vervanging) gaat in op de dag van de totstandkoming van de overeenkomst en zal, behoudens afwijkende aanduiding, ongeveer 10 weken bedragen.
  1. Indien betreffende maat-haarwerk, ongeacht door welke omstandigheden, de levering niet of niet naar behoren binnen een termijn van 10 weken geschiedt, zal HOMA nogmaals een termijn van 10 weken gegund worden, om alsnog deugdelijk te leveren.
  1. Na verloop van de verlengde leveringstermijn, als bedoeld in het vorige artikel, is de klant gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, echter zonder dat HOMA tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn.
  1. Indien een opdracht betreffende maat-haarwerk als spoedorder wordt genoteerd, zal worden getracht de levertijd te verkorten. Er wordt daarbij echter geen enkele garantie verstrekt dat de opdracht daadwerkelijk op kortere termijn dan de normale levertijd kan worden uitgevoerd. In dat geval zal annulering, ongeacht de termijn waarbinnen zulks geschiedt, niet mogelijk zijn.

Art 7. BETALING

  1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen betreffende maat-haarwerk, dient 50% van de overeengekomen prijs bij sluiting van de overeenkomst te worden voldaan, terwijl betaling van (het restant van) de volledige prijs dient te geschieden bij aflevering. In beide gevallen zal een bewijs van betaling worden verstrekt.
  1. Bij de levering van een confectie-haarwerk dient, tenzij anders overeengekomen, het gehele bedrag ineens te worden voldaan.
  1. Ingeval van niet tijdige betaling is de klant automatisch in gebreke. De klant is in dat geval naast de hoofdsom aan HOMA 1% rente per maand verschuldigd over het niet betaalde gedeelte van de hoofdsom en de kosten van de invordering, vanaf de vervaldag tot de dag waarop wordt betaald.
  1. Buiten het verschuldigde bedrag dient de klant alle kosten te vergoeden die HOMA maakt in verband met de wanbetaling van de klant en het alsnog verkrijgen van betaling, waaronder zowel de volledige gerechtelijke als buitengerechtelijke incassokosten, daaronder begrepen de volledige kosten van rechtskundige bijstand, in of buiten rechte.
  1. De buitengerechtelijke incassokosten zullen minimaal gesteld worden op 15% (excl. BTW) van het door de klant aan HOMA verschuldigde, terwijl de kosten bovendien minimaal € 50,- zullen bedragen.

Art 8. RECLAME

  1. De klant is verplicht de geleverde producten onmiddellijk bij aflevering te inspecteren. Kleine afwijkingen in kleur of model , van ondergeschikt belang, kunnen geen aanleiding vormen tot niet-acceptatie of reclame.
  1. Indien de klant het product persoonlijk in ontvangst neemt en behoudt, wordt hij geacht te hebben ingestemd met het model, de kleur, de haardichtheid en de haarlengte van de goederen, zodat hij op die gronden naderhand niet kan reclameren.
  1. Met betrekking tot gebreken van technische aard of in geval van andere wijzen van levering, dient de klant zichtbare gebreken binnen een termijn van 10 dagen persoonlijk aan HOMA te melden. Na het verstrijken van genoemde termijn is reclame niet meer mogelijk.
  1. Onzichtbare gebreken, die de klant niet bij inspectie had kunnen ontdekken dienen, bij eventuele ontdekking door de klant, in het belang van de klant direct persoonlijk aan HOMA gemeld te worden. Echter wanneer de klant dit persoonlijk melden aan HOMA aanwijsbaar achterwege laat vervalt ieder recht op reclame.
  1. Bij gegrond bevinding van de reclame zal HOMA trachten de klacht te verhelpen en heeft HOMA de keuze het product, na overleg met de klant, te repareren of te vervangen, met inachtneming van de daarvoor geldende levertijden.

Art 9. GARANTIE

  1. HOMA garandeert de deugdelijkheid van materialen en constructie van de producten gedurende 6 maanden na aflevering. In geval van een gerechtvaardigd beroep op de garantie is HOMA slechts gehouden tot kosteloze vervanging of herstel van het product of een onderdeel ervan, met inachtneming van de daarvoor gebruikelijke levertijden aan HOMA.
  1. Iedere garantie vervalt bij gebruik van het product in strijd met de gebruiksvoorschriften, die aan de klant bij het aangaan van de overeenkomst of de aflevering zijn verstrekt en/of vermeld, tenzij er geen enkel verband kan hebben bestaan tussen het geconstateerde gebrek en de wijze waarop het product is gebruikt en / of behandeld.

Art 10. EIGENDOMSVOORBEHOUD

HOMA blijft, totdat de klant volledig aan zijn verplichtingen uit enige overeenkomst met HOMA heeft voldaan, eigenaar van al hetgeen door hem aan de klant is geleverd.

Art 12. AANSPRAKELIJKHEID

  1. HOMA is, behoudens opzet of grove schuld of handelen in strijd met hetgeen op  grond van behoorlijk vakmanschap verwacht mag worden, niet aansprakelijk voor enige schade en / of allergische reacties ten gevolge van geleverde producten, te lijden door de klant en / of derden.
  1. De aansprakelijkheid van HOMA blijft beperkt tot vervanging of reparatie van het product of terugbetaling van het door de klant reeds betaalde bedrag .

Art 13. OVERMACHT

  1. Onder overmacht wordt verstaan van de wil van HOMA onafhankelijke omstandigheden, die de nakoming van de overeenkomst blijvend of tijdelijk verhinderen.
  1. Ingeval van verhindering tot uitvoering van de overeenkomst ten gevolge van overmacht is HOMA gerechtigd om zonder rechterlijke tussenkomst, hetzij de uitvoering van de overeenkomst voor ten hoogte een periode gelijk aan de leveringstermijn op te schorten, hetzij de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat HOMA tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn.

Art 14. ONTBINDING

Indien de klant niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting die voor hem uit enige met HOMA gesloten overeenkomst voortvloeit, dan wel indien twijfelachtig is of de klant in staat is aan zijn contractuele verplichtingen jegens HOMA te voldoen, alsmede in geval van faillissement, surséance van betaling, stillegging of liquidatie van de klant, is HOMA gerechtigd om zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst, hetzij de uitvoering van elke overeenkomst op te schorten en / of de nakoming daarvan door de klant te vorderen, hetzij deze geheel of ten dele te ontbinden , zulks zonder dat hij tot enige schadevergoeding of garantie gehouden zal zijn en onverminderd hetgeen HOMA rechtens toekomt.

Art 15. GEHEIMHOUDING

Het is HOMA en de klant niet toegestaan aan derden mededelingen te doen omtrent hetgeen hem bekend is ten aanzien van de ander partij, voor zover dat een vertrouwelijk karakter daarvan had moeten begrijpen, één en ander behoudens informatieverstrekking in rechte of aan door beide partijen erkende geschillencommissie, alsmede aan HOMA / fabrikant van HOMA ten behoeve van de productie of reparatie.

Art 16. TOEPASSELIJKHEID RECHT EN GESCHILLEN

  1. Alle overeenkomsten waarop deze voorwaarden geheel of gedeeltelijk van toepassing zijn, worden beheerst door het Nederlandse recht.
  1. Alle geschillen , welke tussen HOMA en de klant zouden kunnen ontstaan , zullen (onverlet andersluidende regels van dwingend recht) worden berecht door de bevoegde rechter van de vestigingsplaats van HOMA, terwijl HOMA daarnaast gerechtigd is om de klant te dagvaarden voor de bevoegde rechter van diens woonplaats.
  1. De klant kan er voor kiezen met uitsluiting van de rechter, een geschil tussen HOMA en de klant omtrent de prestatie van HOMA ter beoordeling voor te leggen aan een door beide partijen erkende klachtencommissie zoals De Geschillencommissie via ANKO sectie haarwerken, middels een procedure die genoemde klachtencommissie hanteert. Een geschil wordt pas geacht te bestaan indien HOMA in de gelegenheid is gesteld om de klacht weg te nemen, maar dit niet heeft gedaan. De uitspraak van een dergelijke klachtencommissie is voor zowel de klant als HOMA in dat geval bindend.